Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Grapefruitdieet

De grapefruit als een dieethulp is al bekend sinds de jaren '30, toen de sterren van Hollywood het grapefruitdieet populair maakten. Tegenwoordig is het dieet in diverse vormen weer opgedoken. Het grapefruitdieet van de jaren '80 was beperkt tot 800 calorieën en bestond uit grapefruit, zwarte koffie, klein beetje ei, droog toost en soms vlees en vis toe. Met recent onderzoek, is de grapefruit terug.

Onderzoekers hebben ontdekt dat Naringin, de stof die een grapefruit bitter maakt, ook de opname van vetzuren in cellen blokkeert en insulineniveaus verlaagt. De insuline laat de bloedsuikerspiegel stijgen en geeft het lichaam een signaal om meer koolhydraat en minder vet als brandstof te gebruiken. Via hormonen wordt het lichaam aangezet tot het opslaan van vet. De hypothalamus wordt gestimuleerd en dit veroorzaakt honger. Aanhangers van de Glycemische Index (GI Dieet), die geloven dat dieeters koolhydraten moeten eten die een kleine invloed hebben op de bloedsuiker, bevelen de grapefruit aan vanwege zijn lage GI classificatie (25). De grapefruit bevat ook veel water en vezels, waarvan men geloofd dat het de eetlust remt.

In de 80er jaren verklaarde voedingsdeskundigen het grapefruit dieet gevaarlijk omdat het te weinig gezonde voedingsstoffen en eiwitten bevat.

Een studie uit 2004 van het scripps instituut bracht hernieuwde inzichten in het gebruik van fruit als dieet toevoeging. Tijdens het onderzoek aten de deelnemers bij elke maaltijd een halve grapefruit. Hierdoor verloren zijn gemiddeld 1,6 kilo, de deelnemers die 3 maal daags een glas grapefruit sap dronken verloren 1,4 kilo. De onderzoekers stellen dat dit afvallen waarschijnlijk te koppelen is aan het lagere insulineniveau.

In het advies van het voedingscentrum staat 2 stuks fruit per dag. Het is dus eenvoudig om hier een grapefruit voor te gebruiken.

Het dieet duurt 12 dagen en in die dagen moeten complexe koolhydraten vermeden worden evenals tussendoortjes . Bij een grapefruit dieet moet je veel water drinken (8 glazen per dag) en veel groenten eten. Een voorbeeld van een ontbijt uit dit dieet is: een grapefruit, eieren, bacon en koffie of thee. Lunch en avondeten bestaan uit grapefruit, salade en vlees .

Hoewel er onduidelijkheid is over of grapefruit daadwerkelijk een ververbrandende eigenschap heeft, blijkt uit sommige onderzoeken dat men er wel van afvalt. Omdat een grapefruitdieet echter weinig calorieën toestaat, kan soms duizeligheid optreden of het gevoel weinig energie te hebben.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

11 volgers