Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Atkins

Het Atkins-dieet is opgezet door de Amerikaanse arts Robert Coleman Atkins. Atkins brak met bestaande inzichten op voedingsgebied en introduceerde een dieet dat was gebaseerd op inname van zeer beperkte hoeveelheden koohydraten.

Het dieet komt erop neer dat je onbeperkt eiwitten en vet mag eten. Het eten van koolhydraten moet echter zoveel mogelijk beperkt worden. Atkins gaat ervan uit dat overgewicht te maken heeft met een storing in de stofwisseling. Het hormoon insuline is hierbij de grote boosdoener.

Door een onjuist evenwicht tussen het eten van koolhydraten en de productie van insuline worden er onnodig veel vetreserves aangemaakt en ontstaat een vermoeid en hongerig gevoel. Door het beperken of weglaten van koolhydraten uit de voeding wordt de bloedsuiker gestabiliseerd, de insulineproductie verlaagd en om af te vallen het belangrijkste; de vetreserves worden aangesproken. Deze vetverbranding heet ketose. Tijdens het volgen van het dieet kun je zelf vaststellen of je in “ketose” bent door jezelf te testen met behulp van Ketostix. Als de vetverbranding in volle gang is merk je al snel dat het hongergevoel vermindert en het afvallen begint. Zonder suikers en geraffineerde koolhydraten valt je lichaam niet terug op een lage bloedsuikerspiegel die het hongergevoel en de vermoeidheid veroorzaakt.

Het atkinsdieet bestaat uit 4 fasen:

Fase 1: de introductiefase
De eerste veertien dagen van het Atkins dieet volg je het introductiedieet. Het in ketose (vetverbranding) komen van je lichaam is het belangrijkste in deze periode. In deze periode eet je dan ook maximaal 20 gram koolhydraten per dag. Dit maximale aantal koolhydraten zit in de groenten die toegestaan zijn tijdens deze periode.

Wel mag je onbeperkte hoeveelheden vet en eiwitten eten, zoals kip, vlees kaas, boter en eieren. Doordat je lichaam geen koolhydraten toegediend krijgt om te verbranden begint het al snel, naast de aangeboden vetten die veel energie geven, de opgeslagen vetreserves te verbranden, de zgn. ketose komt op gang. In deze periode kun je dat merken door je urine te testen met Ketostix. Zodra je in ketose komt, merk je dat aan veranderingen in je lichaam. Behalve dat je gaat afvallen, verdwijnt ook het hongergevoel. Ook kan het voor komen dat je door de afscheiding van ketonen uit je lichaam een slechte adem krijgt. Je kunt dit enigszins verminderen door suikervrije kauwgum te gebruiken en veel water te drinken.

Voor aanvang van deze fase adviseert Dr. Atkins een bezoek te brengen aan een dokter, om de startwaarden van je bloeddruk en cholesterol te laten bepalen. Hiernaast adviseert dr. Atkins om gedurende het hele dieet (lees leefwijze) voedingssupplementen te gebruiken. Het gebruik van voedingssupplementen geeft een extra impuls aan je nieuwe leefwijze, maar vangt ook een eventueel tekort op van vitamines, mineralen en antioxidanten die kunnen ontstaan door het weglaten van sommige voedingsmiddelen uit je dieet.

Fase 2:continu gewichtsverlies
Tijdens deze fase werk je toe naar je streefgewicht. Wel ga je het gebruik van koolhydraten iets verhogen. Dit gaat door heel geleidelijk wat voeding met koolhydraten op te nemen in je dieet. Denk aan noten of aan een koolhydraatarme fruitsoort, bijvoorbeeld aardbeien. Begin met 5 gram koolhydraten extra per dag gedurende een week.

Tijdens deze periode is het de bedoeling dat je vertrouwd wordt met je eigen Kritische Koolhydraten Grens. Je Kritische Koolhydraten Grens is het aantal koolhydraten dat je per dag kunt eten, terwijl het gewichtsverlies doorgaat. Stopt het afvallen of ben je niet meer in ketose (dit kun je meten met Ketostix) dan ben je over de grens heen en moet je het aantal koolhydraten weer verminderen.

Ook tijdens deze fase is het gebruik van voedingssupplementen belangrijk. Het voorkomt tekorten aan mineralen, vitamines, antioxidanten en spoorelementen die mogelijk kunnen ontstaan door het weglaten van sommige voedingsmiddelen uit je dieet. Ben je bijna bij het streefgewicht ga dan over naar fase 3.

Fase 3:de pre-handhavingfase
Tijdens deze fase bereid je je voor op de laatste fase; de handhavingfase. Het afvallen gaat nu nog maar heel langzaam, ongeveer een halve kilo per week. Een of twee keer per week kan er een voedingsproduct gekozen worden met een hoger gehalte aan koolhydraten, zoals een aardappel, wat volkoren rijst of een stuk fruit. Een goede hulp tijdens deze fase is de koolhydratentabel. Hierin kun je van veel producten opzoeken hoeveel koolhydraten het bevat. Ook het lezen van etiketten op verpakkingen is onontbeerlijk.

Zodra je op je streefgewicht zit kun je meer varianten en producten proberen. Echter, het gebruik van geraffineerde suiker en suikerproducten blijft verboden! Merk je dat je gewicht toeneemt, verminder dan weer het aantal koolhydraten zodat de vetverbranding weer op gang komt. Zo ben je in deze fase steeds bezig een balans te vinden tussen het eten van koolhydraten en het op gewicht blijven.

Fase 4:de handhavingsfase
Je hebt een balans gevonden tussen je koolhydratenconsumptie en het op gewicht blijven.In het begin zal het nog even zoeken zijn naar de juiste invulling van de menu’s, maar al snel zul je merken dat de Atkins leefwijze prima gecombineerd kan worden met een gezin en/of een baan. In plaats van boterhammen mee te nemen als lunch, kun je ook een goed gevulde salade en wat volle kwark meenemen. Zo word je steeds vindingrijker. Kom je toch weer iets aan in gewicht, ga dan terug naar fase 2 en je bent snel weer op gewicht.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

549 volgers