Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Valtaf.nl gaat stoppen! klik hier om erover te lezen.
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Brooddieet

Het brood-dieet ook wel het brood-wisseldieet genoemd werd in 1984 geïntroduceerd door de Nederlandse arts dr. C.M. de Vos. Het dieet is een wisseldieet. De basis van het brood-dieet is dat je om de dag alleen brood eet met hierbij water, koffie of thee. Op de andere dagen mag je normaal eten. Zelfs een tussendoortje is dan toegestaan. Het idee is dat op deze manier de alvleesklier wordt getraind. Er wordt geen overtollige insuline meer aangemaakt.

Donker brood werkt het beste
Het brood-dieet werkt het beste wanneer je 'donker' brood zoals volkorenbrood of meergranenbrood eet. Maar het is sinds de invoering van moutmeel allang niet meer zo dat witbrood ongezonder is dan bruin brood. Wit brood bevat dezelfde voedingsstoffen. Ook witbrood bevat vezels, vitaminen en mineralen. In bruin brood zit alleen wat meer.

Voordelen
Het brood-dieet kent veel voordelen. Het is eenvoudig, het is gemakkelijk vol te houden en het werkt erg goed. Zeker wanneer je naast het brood-dieet besluit om meer te bewegen dan je normaal deed, kun je wel twee kilo per week kwijtraken. Bovendien is het brood-dieet goedkoop.

Groente en fruit

Om succesvol af te vallen is het vanzelfsprekend wel nodig dat je op de dagen dat je geen brood eet, voldoende gezonde voeding binnen krijgt. Let er vooral op dat je voldoende groente en fruit eet. Sla geen maaltijden over.

Hoe werkt het brooddieet?
Het imago van brood is zo'n beetje tegenovergesteld aan de werkelijke functie van brood. Veel mensen denken dat brood veel koolhydraten bevat, omdat het van meel gemaakt wordt. Dat is een misvatting. Brood heeft de perfecte eigenschappen om overgewicht te voorkomen en tegen te gaan.

Het toverwoord is vezels. Brood, zeker donker brood zoals meergranen of volkorenbrood, is rijk aan vezels. En vezels zorgen er voor dat je je snel verzadigd voelt, waardoor je minder snel honger krijgt en je dus minder eet. Brood zit bovendien vol B-vitamines en mineralen.

Bovendien bevat brood weinig vet. Het is het rijke (zoete) beleg dat brood ongezond kan maken. Halvarine, mager vlees en magere kaas zijn een goede keuze als je op je gewicht wilt letten. roomboter, pindakaas en chocopasta zijn dat natuurlijk niet.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

93 volgers