Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Moerman dieet

De grondlegger van de Moermantherapie is de Vlaardingse arts Cornelis Moerman (1893 - 1988). Hij ontdekte in de jaren dertig door experimenten met postduiven dat er een nadrukkelijk verband bestaat tussen leefwijze, voeding en kanker. Op dit gegeven baseerde hij zijn therapie, die hij in 1939 met succes op een ernstig zieke kankerpatiënt toepaste. Met deze therapie bleef hij kankerpatiënten behandelen tot 1985.

Zijn uitgangspunt was dat kanker het gevolg is van een fout in de stofwisseling. Het herstellen van die stofwisseling zou in deze optiek moeten leiden tot genezing. Via zijn experimenten vond Moerman een aantal stoffen die naar zijn mening absoluut noodzakelijk zijn voor een goede gezondheid van de lichaamscellen. Deze stoffen (ijzer, zwavel, jodium, citroenzuur, vitamine A, D, E, de vitamines van het B-complex en later vitamine C) vormen de grondslag van de door hem ontwikkelde kankertherapie.

Het Moerman dieet
Het Moerman dieet heeft dus te maken met levensmiddelen met een goede voedingswaarde. Het dieet is er voornamelijk voor mensen die lijden aan kanker, maar wordt tegenwoordig ook gevolgd door mensen die willen afvallen.

Granen, groenten en fruit spelen een belangrijke rol.

De Moermantherapie bestaat uit twee delen: een voedingswijze en supplementen.

Voedingswijze
In de Moermanvoedingswijze hebben alleen levensmiddelen met een goede voedingswaarde een plaats gekregen. Stoffen die bij overmatig gebruik schadelijk zijn, zoals zout en vet, zijn slechts met mate toegestaan. Granen, groenten en fruit spelen een belangrijke rol. Ze bevatten namelijk veel noodzakelijke stoffen zoals voedingsvezel, kalium, magnesium, kalk, ijzer en veel andere mineralen, enzymen en de vitamines B en C. Groenten en fruit hebben dankzij de anti-carcinogenen (stoffen die kanker tegengaan) die erin zitten, een beschermend effect tegen kanker.

Enkele belangrijke pijlers van de voedingswijze:
* Breng variatie aan in het eten. Alle soorten fruit en groente hebben hun eigen combinatie nuttige bouwstoffen. Wie gevarieerd eet kan verzekerd zijn van voldoende bouwstoffen voor het lichaam. Wissel aardappels regelmatig af met zilvervliesrijst en peulvruchten. Ook kunt u een broodmaaltijd per dag vervangen door bijvoorbeeld havermoutpap of muesli. Vooral wortelen en rode bietjes zijn gezond, die moeten minstens een keer per veertien dagen op het menu staan.
* In principe geen vlees, vis of gevogelte. Alleen na overleg met de behandelend arts kan van dit advies worden afgeweken.
* Vermijd zoveel mogelijk witmeelproducten als witbrood, witte rijst, koek, macaroni en dergelijke. Om ze wit te krijgen zijn de bouwstoffen zo bewerkt dat vrijwel alle vitamines, mineralen en enzymen eruit zijn verdwenen. Het is daarom beter te kiezen voor volwaardige producten als volkorenbrood en zilvervliesrijst waar de waardevolle bouwstoffen nog wel inzitten.
* Gebruik geen suiker. Snoep en andere zoetigheid bevat geen bruikbare bouwstoffen voor het lichaam, en vormt alleen een belasting.
* Gebruik bij voorkeur biologische groenten, aangezien bestrijdingsmiddelen en chemische geur-, kleur- en smaakstoffen een zware belasting vormen voor het lichaam.
* Laat gemaksvoeding liggen. Verse producten verdienen de voorkeur.
* Kook groenten niet te lang, omdat anders de voedingsstoffen er ‘uitgekookt' worden. Veel groenten moeten rauw gegeten worden, omdat dit de beste garantie is dat de waardevolle voedingsstoffen er nog inzitten.
* Eet zoveel mogelijk groenten en fruit van het seizoen.

Supplementen
Terwijl het volgen van de Moermanvoedingswijze ook mogelijk is zonder de begeleiding van een arts, is dat voor het gebruik van supplementen niet het geval. Voor het voorschrijven van supplementen is vakkennis vereist. Een Moermanarts stelt voor elke patiënt afzonderlijk de optimale hoeveelheid van de supplementen vast.

Daarnaast is natuurlijk regelmatig bewegen in de buitenlucht van levensbelang.
Dat is een activiteit die bijzonder opbouwend is, die evenwicht geeft en opwekkend werkt. Een wandeling tussen de bomen en planten, waar het vredig en kalm is, kan de spanning wegwerken die het moderne leven veroorzaakt. Bomen en planten geven verse zuivere zuurstof, die wij zo nodig hebben. Aangezien wij mensen vroeger in de natuur leefden, krijgen wij, zodra wij daarin terugkeren, een vredig gevoel over ons, omdat de natuur de plaats is waar wij van nature thuishoren. Leer vooral je eigen omgeving optimistischer te bekijken. Het kan je al een eind op weg helpen om je beter te voelen.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

5 volgers