Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Dukandieet

Als we de makers van het Dukan dieet moeten geloven kun je alle kilo’s kwijtraken die je teveel hebt. Het Dukan dieet, genoemd naar dokter Pierre Dukan, bestaat uit vier fases en is een methode met een doel: terugkeren naar een dieet op basis van natuurlijke voedingsmiddelen. En het is op dit moment het dieet van de sterren!

Fase 1 – Attack
Fase 2 – Alternatief
Fase 3 – Stabilisatie
Fase 4 – Voortgang

Fase 1 Attack
Tijdens de ‘attackfase’ van het Dukan dieet is het de bedoeling om alleen dierlijke eiwitten eten voor 3 tot 10 dagen. Deze 3 tot 10 dagen lopen uiteen omdat je voor een bepaald gewichtsverlies een bepaald aantal dagen moet volgen.

Wil je minder dan 5 kilo kwijt, hoef je de eerste fase maar 3 dagen te volgen. Wil je tussen de 5 en 10 kilo kwijt volg je deze fase 4 dagen. Als je tussen de 10 en 20 kilo volg je deze fase 5 dagen. En als je meer dan 20 kilo kwijt wilt volg je deze fase 7 tot maximaal 10 dagen. Dit betekent dat je alleen vette vis, rauwe of gekookte vis, mager vlees, pluimvee (met uitzondering van eend) en eieren mag eten. En hierbij gebruik je alleen maar magere melkproducten.

Tijdens deze fase moet je er rekening mee houden dat je je wat slapper zult voelen, omdat je lichaam moet wennen aan de verandering. Het is dan ook niet toegestaan om tijdens deze fase te sporten. Dr. Dukan zegt dat je in deze fase gemiddeld 6 pond in 5 dagen kunt afvallen. Tijdens deze fase kun je last krijgen van een droge mond en een slechte adem, volgens Dukan zijn dat tekenen dat je gewicht verliest. Zorg ervoor dat je altijd genoeg water drinkt!

Fase 2 Alternatief
Tijdens de alternatieve fase van het dieet is het de bedoeling dat je weer langzamerhand groente introduceert. Je mag in deze fase rauwe of gekookte groente eten. Wel is het de bedoeling om tijdens deze fase af te wisselen. Je eet de ene dag dierlijke eiwitten met groente en de andere dag alleen maar dierlijke eiwitten zonder groente. Er zit wel een beperking in de groente, je mag namelijk niet alle groente eten. Groenten die je kunt eten zijn artisjok, asperge, aubergine, broccoli, kool (wit, rood, savooi, bloemkool, boerenkool, spruitje), bleekselderij/knolselderij, witlof, courgette, komkommer, venkel, franse boontjes / peultjes, prei, champignons, ui, paprika, pompoen, radijs, sla, waterkers), sojabonen, spinazie, koolraap, snijbiet en tomaten.

Fase 3 Stabilisatie
Zodra je met succes je ideale gewicht hebt bereikt ga je over naar de stabilisatie fase. Tijdens deze fase zul je langzaam terug moeten gaan naar je normale eetpatroon. Je eet tijdens deze fase de bovenstaande producten en dit vul je aan met een extra portie groente, een portie fruit, twee volkoren boterhammen per dag en 2 porties koolhydraten (zoals pasta of rijst) per week. Het is de bedoeling dat je deze fase volgt aan de hand van je afgevallen kilos. Je volgt deze fase namelijk 10 dagen per pond die je bent verloren. Dus als je 1 kilo kwijt bent, zul je 20 dagen in de consolidatiefase moeten blijven.

Fase 4 Voortgang
Tenslotte is de laatste stap van het Dukan dieet aan de beurt: de voortgangsfase. Tijdens de voortgang mag je alles eten, maar moet je een dag in de week aanhouden dat je alleen maar de producten uit fase 1 eet. Als je dit je hele leven lang volhoudt, zul je dat lijntje behouden wat je altijd al wilde!

Wel water, geen vet!
Tijdens het hele dieet is het belangrijk om minimaal 1,5 liter water per dag te drinken en iedere dag zo’n 25 minuten matig intensief te bewegen (behalve in de eerste fase). Ook mag er tijdens het hele dieet geen boter of olie worden gebruikt en moet alles vetvrij zijn.

Pluspunten
- Je zult tijdens dit dieet snel gewicht verliezen.
- Er is een goede stabilisatiefase tijdens dit dieet.
- Er is tijdens het dieet toegestaan 2 keer per week zomaar iets lekker te nemen, dit zorgt ervoor dat je het dieet beter volhoudt.
- Spierafbraak hoef je niet bang voor te zijn, je krijgt namelijk genoeg eiwitten binnen.

Minpunten
- In de eerste fase krijg je praktisch geen vezels binnen, hierdoor kan obstipatie ontstaan
- Het dieet bevat vooral in de eerste fases te weinig vitamines en mineralen, wat voor tekorten kan zorgen.
- Je krijgt er een slechte adem van, dit komt omdat je lichaam in ketose raakt door een gebrek aan koolhydraten.

Mening
Het dieet lijkt een soort samenvoegsel tussen South beach en Atkins. Het heeft namelijk van alle twee ontzettend veel weg. Maar het is inderdaad waar dat bewezen is dat koolhydraatarme diëten voor snel gewichtsverlies zorgen. Voor veel mensen is het erg stimulerend om te zien hoe snel het afvallen gaat. Op deze manier is het dus goed vol te houden. Maar meer dan 1 kilo per week afvallen is eigenlijk niet zo gezond. Het kan namelijk zorgen dat er een jojo-effect ontstaat. Natuurlijk is het zo dat in het begin de kilo’s er sneller af gaan dan na een tijdje en bovendien vallen zwaardere mensen sneller af.

Wij zijn van mening dat diëten gebaseerd op weinig koolhydraten, geen gezonde manier van leven zijn. Koolhydraten zijn nodig voor een goede volwaardige voeding. Je lichaam heeft koolhydraten nodig voor directe energie voor je hersenen, je rode bloedcellen en je zenuwstelsel.

Ook is het niet goed voor je lichaam om te weinig vet binnen te krijgen. Vet zorgt er namelijk voor dat cellen goed blijven functioneren en het zorgt ervoor dat je lichaam zichzelf warm houdt.

Wij blijven er bij dat een gezonde levensstijl de beste manier is om op een gezond gewicht te komen en hier ook te blijven. Dit kun je voor de rest van je leven volhouden en in principe kun je alles eten alleen wel met mate. Natuurlijk is iedereen vrij het dieet te kiezen dat prettig of goed lijkt.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

217 volgers