Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Gistvrij dieet

Algemene richtlijnen

Opstaan met een glas lauwwarm water, pas na 10 minuten tot een half uur eten.

Enkele algemene richtlijnen zijn o.a.: absoluut geen gisthoudende producten. In plaats van gewoon brood het liefst zuurdesembrood gebruiken of roggebrood. Per dag zijn ongeveer 5 zuurdesemboterhammen toegestaan.

Indien minder dan 5 zuurdesemboterhammen wordt gegeten, mag men in plaats daarvan een qua calorische waarden overeenkomstige hoeveelheid zilvervliesrijst of andere granen eten.

Geen voedingsmiddelen die meer dan 15% koolhydraten bevatten (zie nederlandse voedingsmiddeltabel van het voorlichtingsbureau voor voeding) Als uitzondering op deze regel zijn wel toegestaan: brood (gistvrij), zilvervliesrijst. Geen gekookte aardappelen. In plaats van zuurdesembrood mag volkoren pasta (gist- en suikervrij) worden gegeten. Natuurlijk geen geraffineerde koolhydraten: alle suikers (dus ook honing, druivensuiker,dextrose-tabletten, e.d.).zetmelen (witmeelproducten) zijn verboden ook al zit er 15% of minder koolhydraten in.

Geen schimmelhoudende producten (champignons, schimmelkaas). Schimmelculturen zijn natuurlijk eveneens taboe; gefermenteerde producten op basis van andere fermenten zijn toegestaan.

Zoveel mogelijk (de maag moet het kunnen verdragen) rauwkost eten: sla, andijvie, wortelen, radijs, komkommer, e.d. Als u een gevoelig maagslijmvlies heeft, moet u met kleine hoeveelheden rauwkost beginnen en dit in de loop van de tijd langzaam opvoeren.

Voor de maaltijd salade/rauwkost eten en na 10 minuten de hoofdmaaltijd eten.

Geen vruchten die zoet smaken (ook al is het koolhydraatpercentage minder dan 15%) Altijd toegestaan zijn: grapefruit, citroen, zure appels en aalbessen.

Geen varkensvlees en kalfsvlees eten.
Wel toegestaan is: vette vis (haring, makreel, sardientjes, zalm, e.d.)
vetarme vis (krab, kreeft, schelvis, koolvis, tong e.d.)
Lamsvlees, schapenvlees, geitenvlees, kip, rundvlees, gevogelte.

Eet minder vlees en meer vis.

Bereidingswijze

Alleen wanneer vetgebruik is toegestaan:
-bij voorkeur: rauw eten, grillen, koken, stomen
-minder gewenst is: frituren, bakken, braden
-verboden is: barbequen

Gebruik geen lichaamsvreemde voedseltoevoegingen zoals geur-,kleur- en smaakstoffen, eet het liefst onbespoten groenten en fruit.

Gebruik absoluut geen melkproducten. Wel sojamelk, rijstmelk of geitenmelk.

Zachtgekookte eieren zijn zonder restrictie toegestaan.

Toegestaan zijn ook: Hüttenkäse, bij voorkeur jonge geitenkaas.

Noten: walnoten, amandelen en hazelnoten zijn toegestaan, mits niet gebrand.

Alle etenswaren moeten zo vers mogelijk gegeten worden. Liever niet uit een pot en blik is al helemaal verboden. Diepvriesproducten tijdens de wintermaanden zijn wel toegestaan.

Dranken: geen alcohol (maar op verjaardagen enz. is een kleine hoeveelheid witte droge wijn toegestaan), koffie en zwarte thee.
Wat wel mag: sojamelk zonder suiker, geitenmelk, spa (blauw desnoods rood), sap van niet- zoete vruchten, kruidentheeën zoals mariadistlthee, paardebloemthee, goudsbloemthee en theeën van Zonnatura. Eventueel heel beperkt seven up, maar liever niet en zeker geen light producten,

Eet kleine porties en kauw lang en goed.

Voedingssupplementen zijn aan te raden om het lichaam te ondersteunen en sneller te laten herstellen: echter wel biologisch en zonder gluten of lactose.

Beste suikervervanger: Stevia

Met dit dieet kun je wel afvallen, maar het is met name bedoeld om de darmflora weer op peil te krijgen. Dit werkt goed door vooraf een dag vasten en een tweetal dagen groente- en fruitsappen te drinken.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

10 volgers