Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Orthomoleculaire voeding

Aanhangers van de orthomoleculaire voedingswijze vinden dat de gemiddelde Nederlander geen evenwichtige voeding gebruikt, zij vinden de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden niet genoeg. Zij vinden het om iemands biochemie op een juiste manier te kunnen beoordelen noodzakelijk speciale bloedonderzoeken te doen om de nutriënten (vitaminen, mineralen, aminozuren, vetzurenprofiel) te bepalen.

Hoe ziet een algemeen orthomoleculair voedingsadvies eruit?

* Biologische (dynamische) voeding
* Geen of weinig gebruik van vlees en dierlijk vet. Aanbevolen wordt dan biologisch vlees te gebruiken.
* Geen gebruik van industrieel bereide en geraffineerde voeding.
* Weinig koffie en alcohol.
* Zure melkproducten met rechtsdraaiende melkzuren (met probiotica= darmflorabacteriën).
* Ruim gebruik van biologische groentesappen.
* Ruim gebruik van vers fruit (biologisch) en verse groenten (biologisch; 400 tot 800 gram per dag, waarvan een deel als rauwkost)om aan antioxidanten te komen.
* Geen gebruik van suiker en suikerhoudende voedingsmiddelen.
* Geen gebruik van zoetstoffen.
* Ruim gebruik van ongeraffineerde koudgeperste oliesoorten (lijnolie, pompoenolie, olijfolie, omega 3 drinkolie).
* Ruim gebruik van vette vissoorten.
* Een juiste kooktechniek om de gekozen kwaliteitsvoeding te waarborgen tot op het bord (om het verlies van essentiële voedingsstoffen te voorkomen).
* Ruim gebruik van volle hele graanproducten (zilvervliesrijst, quinoa, haver, gerst e.d.) en volkoren producten (ongezoete muesli).
* Ruim gebruik van verse ongebrande noten en zaden.
* Gebruik van roomboter i.p.v. margarine.
* Een overwegend basische voeding. Het zuur-base evenwicht wordt goed in de gaten gehouden. (zuurgraad waarde bepalingen).
* Kruidenthee, medicinale thee
* Beperken van koe-kaas en de hoeveelheid zuivel om de calciumverhouding niet te verstoren. Ruim gebruik van bladgroenten (i.v.m. magnesium). Extra vitamine C kan geadviseerd worden om de nitraten te ‘neutraliseren’.

Ook kan geadviseerd worden extra voedingsstoffen zoals antioxidanten (vitamine C, bètacaroteen, vitamine A, vitamine E, lycopeen, alfaliponzuur, selenium, zink e.d.), vitaminen B, mineralen, aminozuren en vetzuren in tablet, poeder, vloeistof of capsulevorm te nemen als blijkt dat hieraan een tekort is (n.a.v. een bloedonderzoek, slechte voedingsgewoonten, een onbalans van een biochemische proces dat klachten geeft). Er kan ook gekozen worden dit niet door middel van supplementen te doen, maar door middel van verrijkte voedingsrecepturen. Diverse natuurdiëtisten zijn hierin gespecialiseerd.

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

28 volgers