Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Intuïtief eten

Intuitief eten
Intuïtief Eten is een manier om van obsessies rondom het eten en rondom het afvallen af te komen door innerlijke ontwikkeling en bewustwording.
Het uitgangspunt van Intuïtief Eten is, dat als je durft te vertrouwen op je ”innerlijke wijsheid”, je het voor jou gezonde lichaamsgewicht en de voor jou gezonde eetgewoontes als vanzelf zult hervinden!

Naar je lichaam luisteren
Een intuïtieve eter luistert naar haar eigen lichaam, en eet wanneer zij honger heeft en stopt met eten wanneer zij verzadigd is. Bij keuze van voedsel vertrouwt de intuïtieve eter ook op haar eigen lichaam, en eet dat, wat haar lichaam het liefst op het bewuste moment wilt hebben. Alle uiterlijke regels en richtlijnen zoals calorieën tellen, balansdagen, minder eten of meer bewegen zijn hierbij overbodig.

(overal waar ‘zij' of ‘haar' staat, kan ook ‘hij' of ‘zijn' ingevuld worden!)

Bewust worden
De methode van Intuïtief Eten leert je te herkennen wanneer je eet, omdat je voedsel nodig hebt, en wanneer je eet uit sociale of emotionele redenen of uit gewoonte. Bewust worden van je eigen patronen hierin zal je helpen om af te vallen en om af te komen van obsessies rondom het eten, maar dit is eigenlijk een bijzaak. Het belangrijkste bij Intuïtief Eten is het proces dat je aangaat om jezelf te leren accepteren en respecteren zoals je bent, nu op dit moment.

Jezelf accepteren
De eerste stap van Intuïtief eten is dan ook: accepteer jezelf zoals je bent en laat alles los wat te maken heeft met lijnen en willen afvallen. Je bent goed zoals je bent. Je hoeft niet af te vallen om geaccepteerd te kunnen worden of om iets te kunnen bereiken of om ergens mee te kunnen beginnen. Je bent precies goed zoals je bent op dit moment.

Liefdevolle acceptatie van wat er is heeft een ongekende genezende kracht! Begin het intuïtief eten met het ontwikkelen van liefdevolle acceptatie van je zelf, je obsessies en je lichaam.

Als ondersteuning voor dit proces is meditatie en/of therapie aan te raden!

Eten wat je lichaam nodig heeft
Er zijn vele redenen om te willen eten: verveling, vermoeidheid, verdriet, onzekerheid, behoefte aan gezelligheid, eenzaamheid, honger, koud hebben, je zelf willen vertroetelen.

De tweede stap van Intuïtief Eten is dat je leert herkennen waarom je wilt eten, en dat je leert luisteren naar de behoeftes van je lichaam. Wil je eten omdat je echt honger, en dus behoefte aan voedsel hebt, of wil je eten uit emotionele of sociale redenen of uit gewoonte?

Langzaam leer je de behoeftes van je lichaam serieus te nemen en ernaar te luisteren. Je leert te eten alleen als je lichaam echt behoefte aan voedsel heeft, je leert dan dat eten wat je lichaam nodig heeft en net zo veel of weinig als je lichaam nodig heeft.

Oude pijn verwerken
De derde stap van Intuïtief Eten is het verwerken van de innerlijke pijn, die onder het overgewicht, de obsessies en het te veel willen eten zit, en het zoeken naar vervulling in je leven, die het overgewicht en het overeten overbodig maakt.

Stap voor stap eraan werken
1. Stop met lijnen en met alles wat je doet om af te vallen.
2. Accepteer jezelf precies zoals je bent op dit moment.
3. Beschouw jezelf, je lichaam en je obsessies met eten met liefdevolle acceptatie.
4. Geniet van het eten, neem er de tijd voor, doe het openlijk en vrij; je bent het waard om te mogen genieten!
5. Observeer je zelf voor, tijdens en na het eten. Wordt bewust van emoties, gedachtes en lichaamsgevoelens, die met het eten, met het jezelf te dik vinden en/of met het willen lijnen of afvallen verbonden zijn.
6. Durf de gevoelens en emoties die er zijn werkelijk te voelen; blijf aandachtig aanwezig bij je lichaamsgevoel of emotie, onderzoek het gevoel of de emotie van alle kanten, ga er steeds dieper in.
7. Leer de stem van je “innerlijke rechter” te herkennen en hem wegsturen als hij je begint te bekritiseren. Je bent goed zoals je bent, er hoeft niets te veranderen! Je bent al helemaal klaar, het is al goed zoals het is! Leer jezelf positief toe te spreken en jezelf te verdedigen tegen innerlijke kritiek.
8. Haal alles wat je lekker vindt in huis en eet altijd dat, wat jou lichaam op dat moment het liefst wilt eten, ook al is het volgens jou ongezond of niet verantwoord; vertrouw op de wijsheid van je lichaam hierin. En -een toetje mag altijd!
9. Concentreer je op je hongergevoel en eet meteen als je honger hebt en stop meteen met eten als je honger verzadigd is; met respect voor je lichaam en haar behoeftes.
10. Observeer je lichaam tijdens het eten. Voel hoe het eten in je mond voelt, en hoe het je maag langzaam vult.
11. Observeer je lichaam na het eten. Voel wat het eten met je gedaan heeft en hoe je maag zich nu voelt.
12. Observeer je lichaam als je merkt dat je wilt eten. Wordt bewust van waarom je wilt eten: wil je eten omdat je honger hebt of wil je eten uit emotionele of sociale redenen of uit gewoonte?
13. Als je merkt, dat je geen fysiek honger hebt, en je wilt toch eten, vraag je hart, je hoofd en je lichaam één voor één óf, en waaróm, ze willen eten. Luister goed naar het antwoord van elk van de drie, en schrijf het desnoods voor jezelf op.
14. Zoek naar alternatieven om de behoeftes van je hart, je hoofd of je lichaam op dat moment te vervullen, zodat het eten (wanneer je geen honger hebt) overbodig wordt.
15. Als je toch besluit te eten, ondanks dat je niet echt fysiek honger hebt (omdat je hart, je hoofd of je lichaam er behoefte aan heeft), “vergeef” het je zelf en geniet van dat, wat je besluit te eten; smak er gelukzalig bij en vertel iedereen hoe heerlijk je het vindt. Het is beter om te eten, dan om obsessieve gevoelens te kweken!
16. Wees lief en aardig voor jezelf!
17. Vertrouw op de wijsheid van je lichaam. Vertrouw je intuïtie en de impulsen, die van binnenuit komen.
18. Ga op zoek naar dingen, die je werkelijk voldoening in het leven kunnen geven. Wat vind jij belangrijk? Wat vind jij fijn? Waar ligt jouw passie? Waar ligt je hart? Waar liggen jouw talenten? Waar ligt jouw creativiteit? Wat is jouw waarheid? En hoe kun je aan dit alles in je dagelijkse leven vorm geven?
19. Zoek naar de hulp en de begeleiding, die bij jou en je proces past!
20. Sta open voor verandering en vernieuwing. Sta open voor een wonder!

Je natuurlijke gewicht vinden
De weg van Intuïtief Eten is zeker niet voor iedereen geschikt. Het is een weg die vertrouwen, doorzettingsvermogen, toewijding en intense aandacht vraagt. Het is een weg, die alleen succesvol kan zijn bij degene, voor wie niet het afvallen, maar het leren respecteren en liefhebben van zichzelf zoals zij is de hoofdzaak is.

Wie werkelijk tevreden is met zichzelf zal haar natuurlijke, gezonde gewicht als van zelf vinden en behouden, zonder dat er een centje wilskracht bij te pas komt. Maar hoelang dit duurt, hoe de weg ernaar toe zal verlopen en wat het juiste gewicht uiteindelijk zal zijn, is niet te voorspellen…. Welkom op deze avontuur!

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

75 volgers