Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Okinawa leefwijze

Studies hebben aangetoond dat mensen die op het Japanse eiland Okinawa wonen het oudst worden van alle mensen op aarde. De mensen daar blijken een zeer gezonde leefstijl te hebben. Het merendeel van hen bereikt niet alleen een hoge leeftijd, maar ze blijven ook nog eens op een gezond gewicht, vitaal en scherp van geest. De kern van het geheim lijkt te liggen in een gevarieerd, uitgebalanceerd eetpatroon en een positieve levensinstelling. Hart- en vaatziekten, stress en bepaalde kankersoorten die in onze westerse wereld behoorlijk in opmars zijn de laatste decennia, komen op dit eiland nauwelijks voor.

Ook in de rest van Japan hecht men grote waarde aan een gevarieerd dieet. Men hanteert er de richtlijn, dat er om gezond en vitaal te blijven dagelijks 15 verschillende voedingsmiddelen gegeten dienen te worden. Onderzoekers hebben ontdekt dat het bloed van Japanners 50x zoveel flavonoïden bevat als het bloed van Europeanen. En op Okinawa blijkt dit gehalte zelfs twee keer zo hoog te zijn als bij de overige Japanners!

Dit schijnt een belangrijke factor te zijn voor het geringe aantal gevallen van bepaalde kankersoorten die met het hormoonstelsel te maken hebben zoals prostaat- en borstkanker.

Veel van de tips en richtlijnen die men heeft voor de gezonde leefwijze op Okinawa, worden reeds aanbevolen in een aantal boeken en op gezondheidswebsites, maar het kan geen kwaad om ze allemaal nog eens op een rijtje te zetten. Samen met wat nieuwe gezichtspunten zullen ze een goed beeld geven van de regels waaraan de mensen op het eiland zich houden en waarmee ze zulke opmerkelijke resultaten bereiken.

Dus, lieve mensen, waar wachten we nog op? Waarom beginnen wij niet NU met deze leefwijze; het is toch geweldig als we zelf actief kunnen werken aan ons welzijn? En denk nu niet meteen: "Ja, maar ik ben al 65, voor mij heeft het geen zin meer om het roer om te gooien", want dat heeft het wel degelijk. Ook daarnaar is onderzoek verricht en de uitkomst daarvan was, dat het nooit te laat is om jezelf een gezonde leefstijl aan te meten. Vooral niet, als je doel is om in goede gezondheid minstens honderd te worden!

Eetpatroon

Gevarieerd eten is essentieel. Er bestaan zelfs richtlijnen voor; zo wordt volwassenen geadviseerd om vijftien verschillende voedingsmiddelen per dag te eten.

Men eet veel, d.w.z. vaak, maar stopt met eten voordat men "vol" zit. Men volgt het principe: "Schep tien delen op en eet daarvan hooguit acht delen op", oftewel het "80-100 principe". Dit noemt men "hara hachi bu". Nader verklaard: eet langzaam en heel bewust, kauw goed en laat bij elke maaltijd wat liggen op je bord. Het duurt namelijk zo'n 20 minuten voordat je maag de prikkel tot verzadiging naar de hersenen heeft gestuurd en voordat de hersenen die boodschap ook daadwerkelijk hebben verwerkt.

Als je dus eet tot je helemaal volzit, krijg je elke keer ongeveer twintig procent meer voedsel binnen dan nodig is. Dit heeft tot gevolg dat je maag, om steeds datzelfde voldane gevoel te krijgen, elke keer een beetje meer uitrekt.

De richtlijnen van het Okinawa-dieet

Gewichtsverlies heeft bij dit dieet niet de allerhoogste prioriteit. Het belangrijkste hierbij is om vitaler en energieker te worden. Maar het een is een logisch gevolg van het ander: als je deze eetgewoontes overneemt en volhoudt, dan zul je behalve fitter ook slanker worden en blijven.

1. Eet drie calciumrijke voedingsmiddelen per dag (2-4 porties)
Calciumrijke producten zorgen voor sterke botten en voorkomen botontkalking.
2. Eet tien volkoren granen per dag (7-13 porties)
Wit brood en witte pasta bevatten veel te weinig vezels, die essentieel zijn voor een goede darmwerking.
3. Eet dagelijks twee omega-3-rijke voedingsmiddelen (1-3 porties)
Deze zijn essentieel voor de werking van de bloedvaten, het hart, de hersenen en het immuunsysteem. Omega-3 zit in vette vissoorten zoals bijv. sardines, zalm en makreel.
4. Eet tien groenten en vruchten per dag (7-13 porties)
Groente en fruit bevatten veel antioxidanten waardoor je celschade door vrije radicalen beperkt.
5. Eet drie flavonoïderijke voedingsmiddelen per dag (2-4 porties)
Lees meer onder het kopje: flavonoïden.
6. Drink veel (zuiver) water en thee
De mens bestaat voor 90% uit water en dat moet regelmatig worden ververst. De Westerse voedingsrichtlijnen raden twee liter water per dag aan, maar volgens de Okinawanen moet je voldoende water drinken om je urine helder te houden. Dat kan per persoon variëren van drie tot twaalf glazen. Thee drinken is ook gezond: dat levert 12-16 mg flavonoïden op per kopje.
7. Eet weinig tot geen vlees (wel vis)
Vul je bord voor driekwart met plantaardig voedsel en voor niet meer dan een kwart met dierlijk voedsel. Het is beter om vlees te koken in plaats van te braden of te grillen.
8. Eet niet meer dan zeven eieren per week
9. Drink alcohol met mate of helemaal geen alcohol
Enkel rode wijn is volgens de Okinawanen goed vanwege de flavonoïden. Voor vrouwen geldt een tot twee glazen per dag, niet meer. Voor mannen twee tot drie.
10. Gebruik een multivitamine-/mineralensupplement dat tot 50-100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per portie bevat

Met onze westerse manier van leven zal het wellicht niet haalbaar zijn om helemaal om te schakelen naar bovengenoemd eetpatroon, maar nogmaals: denk niet teveel in hokjes: alles wat u WEL doet is al een stap dichter naar een langer en vitaler leven!

Eet ook eens zeewier
Gedroogd zeewier (nori) is in ieder geval bij de natuurvoedingswinkel te koop, maar ook wel bij de beter gesorteerde supermarkt. Je kunt nori-vellen kopen, waar je een stukje van kunt afscheuren. Even vochtig maken met water en over een gerecht verkruimelen of er lange reepjes van maken en zo eten, als "snack". Tja, en echt op z'n Japans kan ook natuurlijk: met veel kommetjes en met stokjes... met die laatste gaat het eten vanzelf al een stuk langzamer. Denk er ook eens aan om het eten te garneren met verse kruiden. Prima voor de spijsvertering en prachtig om te zien. Denk aan peterselie, sesamzaad, kurkumavlokken, rode pepertjes, etc.


Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

5 volgers