Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Schijf van 5

Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken. Gebruik daarbij de 5 regels van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

1. Eet gevarieerd.
2. Eet niet te veel en beweeg.
3. Gebruik minder verzadigd vet.
4. Eet volop groente, fruit en brood
5. Ga veilig met voedsel om.

De 5 vakken geven aan hoe je variatie aanbrengt. Gebruik daarbij de aanbevolen hoeveelheden als richtlijn.

Verschillende voedingsstoffen
Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat het lichaam voldoende van alle voedingsstoffen krijgt. Eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf, zorgt voor een gezonde basis. Dat betekent: een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, groente en fruit en twee keer per week vis. Dit wordt aangevuld met zuivel en vlees, eieren of vleesvervangers en margarine of bak- en braadproducten. Verder is voldoende vocht belangrijk.

Gezond eten levert de voedingsstoffen die nodig zijn om het lichaam gezond te houden. Het vormt samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht. Dat zorgt weer voor een kleinere kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker.

Extra's
Voedingsmiddelen zoals sauzen, snacks, koek, snoep en gebak zijn niet opgenomen in de Schijf van Vijf. Dit is omdat deze producten al snel voor te veel calorieën zorgen. Bovendien zijn ze minder belangrijk voor het leveren van voedingsstoffen. We noemen deze producten dan ook 'extra's'. Gezond eten betekent dan ook: niet te veel van alles buiten de Schijf van Vijf.

Vakken van de schijf van vijf
De producten die in de afbeelding zijn weergegeven, staan symbool voor de groepen vergelijkbare producten. Het stukje rundvlees staat symbool voor de hele groep vergelijkbare producten 'vlees'. De vakken groente, fruit en brood van de Schijf van Vijf zijn groter afgebeeld dan de andere. Het is aan te raden uit deze vakken ruime porties te kiezen. Want deze voedingsmiddelen bevatten in verhouding tot hun volume en gewicht veel voedingsstoffen en weinig calorieën. Vul de voeding verder aan met producten uit de andere vakken. Door gevarieerd te kiezen uit alle vijf vakken wordt de basis gelegd voor een gezond dagmenu.

1. Groente en fruit
Belangrijk vanwege: vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen.

2. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
Belangrijk vanwege: koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer.

3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren.

4. Vetten en olie

Belangrijk vanwege: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren.

5. Dranken
Belangrijk vanwege: water.

Verder is het ook de bedoeling dat er verstandige keuze's worden gemaakt. Hier onder zijn voedingsmiddelen ingedeeld in drie categorieën, 'bij voorkeur', 'middenweg' en 'bij uitzondering'. Deze geven een indicatie voor het gebruik van dit voedingsmiddel. Als veel wordt gekozen uit de categorie ‘bij uitzondering’, dan is het een stap in de goede richting om vaker op te schuiven naar de categorieën ‘bij voorkeur’ en ‘middenweg’. Het gaat erom dat er een goede balans is tussen gezonde en minder gezonde keuzes.

* Aardappelen, rijst, pasta,..:
- gekookte aardappelen, peulvruchten, volkoren pasta
- aardappelpuree, zoete aardappel, zilvervliesrijst, couscous
- gebakken aardappelen, frites, witte rijst, pasta
* Brood:
- volkoren brood, roggebrood, volkoren krentenbrood, volkoren knäckebröd
- bruin brood, tarwebrood, volkoren beschuit, knäckebröd
- wit brood, luxe broodjes, croissants, krentenbrood, beschuit, cream crackers
* Ontbijtgranen:
- producten als Brinta, Bambix
- muesli
- cornflakes, rice crispies
* Groente:
- alle soorten vers, diepvries en blik of glas
- groente à la crème, tomatensap
- nvt.
* Fruit:
- alle soorten vers fruit
- ananas-, grapefruit- en sinaasappelsap, vruchtenconserven
- appel-, druiven-,en perensap, appelmoes, gedroogd fruit
* Melk(producten):
- magere melk, karnemelk, magere yoghurt, magere kwark
-halfvolle melk, halfvolle yoghurt, yoghurtdrank, magere vla, magere vruchtenyoghurt
- volle melk, volle yoghurt, volle vla, halfvolle en volle kwark
* Kaas:
- 20+ en 30+ kaas
- 40+ kaas, Edammer, Brie 50+, Camembert 45+, Maasdammer, 48+ kaasproduct met meervoudig onverzadigd vetzuren
- Goudse kaas, Bluefort, Brie 60+, Kernhemmer, Gorgonzola, Gruyère, producten als o.a.: Boursin
* Eieren:
-gekookt ei
-nvt.
-gebakken ei
* Vlees:
-kipfilet, mager rundvlees, mager varkensvlees
-kip met fel
-gehakt (alle soorten), hamburger, lamsvlees, runderriblap, saucijs, schouderkarbonade, spek
* Vleeswaar:
-achter-, en schouderham rookvlees, rosbief, kipfilet
-rauwe ham
-alle soorten worst, paté, bacon
* Vis:
-forel, zoute haring, haring in tomatensaus, zeepaling, poon, zalm, sardines
-baars, garnalen, kabeljauw, koolvis, krab, kreeft, mosselen, schar/tongschar, schelvis, schol, tong, tonijn, zeewolf, bokking, zure haring
-vissticks, gestoomde makreel, gerookte paling, lekkerbekje, verse paling gefrituurde inktvis, kibbeling
* Vleesvervangers:
-tahoe, tempé, stukjes Quorn
-vegetarische gehaktbal, hamburger, schnitzel
-nvt.
* Vetten:
-halvarine, margarine met <17 g verzadigd vet/100g, vloeibaar bak- en braadproduct, olie (alle soorten)
-halfvolle boter, margarine met 17-24 g verzadigd vet/100g
-roomboter, hard bak- en braadproduct, hard frituurvet
* Dranken:
-(bron)water, koffie, thee
-nvt.
-vruchtendranken, alcoholhoudende dranken, frisdranken

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

267 volgers